Een onderzoek naar narratieve formulering in een geanimeerd stripverhaal   -  13 augustus 2007

 

------------------------------- Einde van pagina 1 ----------------------------------------

Pagina 2

 

De pagina lay-out begint met drie panelen.

Het eerste paneel is een hoekstuk, en het beeld oriënteert de kijker op waar de cène zich nu afspeelt.

De afbeelding laat Charlie en de professor zien midden in de jungle. Om hen heen zitten allemaal beestjes verscholen in het struikgewas.

Een indiaan sluipt onderin langs het pad, waar Charlie en de professor hem niet kunnen zien.

Maar de professor is angstig, en hij schrikt van zowat elk geluid dat hij hoort en van elk beestje dat hij ziet.

Charlie loopt voor hem uit, en slaat geen acht op zijn angsten. Ze praat aan een stuk door over de gevaren van de jungle.

 

De tekst luidt:

“don’t worry, as long as you don’t make am angry, they won’t bite”

 

In het tweede paneel is een close up van Charlie te zien. Zij loopt onvermoeibaar door.

 

 Het derde paneel ligt onder het tweede paneel.

Dit paneel pulseert, daarin lopen de professor en Charlie.

Bij activatie wordt het stilstaande beeld actief en wordt de stilstaande loophouding een animatie. Terwijl ze vooruit lopen verandert het kader van vorm.

Het horizontale kader verandert in een verticaal kader. De groene hoge bomen vormen door de verticale vorm een dreigende ‘donkere wolk’ boven het hoofd van de professor en Charlie. 

 

Na deze transformatie verschijnt er een ballon in het tweede kader, en gaat Charlie gewoon door met kletsen.

De tekst luidt: Just don’t touch anything. Everything is poiseness, except for the trees…”

 

 Zonder dat je daar controle over heb daalt er ineens een indiaan in kader drie naast de professor neer, en trekt hem mee naar boven. De indiaan en de professor blijven opzichtig rondslingeren, maar Charlie staat in een bevroren houding in het scherm, en heeft niets in de gaten. Zij praat nog steeds over jungle feitjes.

 

In een animatiestrip hoeft niet perse alles te animeren in een afbeelding als er wat in gebeurt.

Dit is omdat er een focus moet zijn op wat animeert, dus kan niet alles gelijk reageren.

Dit is theoretisch mogelijk in een animatiestrip, omdat afbeeldingen in strip vaak meerdere shots uit een animatie in één zijn.

 

Het derde kader pulseert.

Wanneer de kijker er op klikt, verandert het kader in een keer terug naar de horizontale rechthoek, en kijkt Charlie achter zich, naar waar eerst de professor stond.

 

 

Melanie E.A. Frings

- 53 -

meaf1701@gmail.com

<52

inhoudsopgave

54>