3.2 Het Kader Het kader in animatie staat lijnrecht tegenover het begrip van
het kader in strip. "Het
kader in de cinema is langwerpig en groot en imiteert het blikveld van de
mens". (Egbert de Ruiter, leraar animatie, HKU) Het medium film wil in feite dat je de grenzen van het kader
vergeet. Om het verhaal zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen is
het bevorderlijk voor de kijker van een animatiefilm de kaders weg te denken. Animatie wil vrij zijn. Maar deze vrijheid is een illusie. Het
kader in animatie wordt uitgelijnd door regie, de tijdlijn en de muziek. Kadering in strip is de compositie van beelden in raamwerken op
een (veelal) plat oppervlak, kaders zetten de beelden chronologisch. In strip is het kader duidelijk aanwezig en deel van de
vertelstructuur. Als ik het over kadering heb in strip dan zal ik het over
voorbeelden hebben die de vorm van het kader en de ruimte binnen en buiten
het kader optimaal benutten, om het verhaal zo goed mogelijk te
vertellen. In strip kan het kader
nergens te groot of te klein zijn. Het kader in strip breekt met de continuīteit van beeld.
|