Een onderzoek naar narratieve formulering in een geanimeerd stripverhaal   -  13 augustus 2007

 

Stel je een strippagina voor waar iemand door allerlei ruimtes loopt.

Tijd is hier in elke individuele afbeelding het heden.

Maak nu een animatie van het personage.

De persoon loopt door de kaders en als hij het ene kader achter zich laat loopt die een nieuw kader binnen.

Het personage is hier het heden, waardoor er een verloop van tijd aan de pagina wordt verbonden. De afbeelding in het vorige kader is leeg, net als het volgende kader. Alleen het kader met het personage heeft op dat moment een functie. 

 

Voor de interactiedesigner is interactie belangrijker dan verhaal.  Interactie biedt inzicht in een systeem, net als een game. Maar anders dan bij games kan interactie samen gaan met verhaal.

Chris Hales noemde de participant in een interactieve opstelling  “The giant finger!”

 

Naruto is een anime serie gebaseerd op een manga. Veel beelden uit de anime zijn dan ook direct afkomstig uit de manga, daarom leek het me een goed onderwerp voor een experiment.

Ik heb een aflevering van Naruto geanimeerd in een stripformat geplaatst en kwam er achter dat als je de gebruiker de controle geeft continuīteit op elk moment te stoppen, en eindigheid buiten de controle stelt er een aardig goede verhaal-vertelstijl mogelijk wordt. http://www.wizardapprentice.com/TimeAndSpace/naruto1

 

Maar omdat je de continuīteit kan stoppen gaat de dynamiek van de scene verloren, de actie verloopt daardoor hakkelig.

 

 

 

 

Melanie E.A. Frings

- 39 -

meaf1701@gmail.com

<38

inhoudsopgave

40>