Tezuka Osamu (Japan 1928 - 1989), striptekenaar en dokter in medicijnen, was
net als Marten Toonder op jonge leeftijd al een groot fan van Disney animatie.
Zijn voorliefde voor westerse literatuur, film en animatie is van grote
invloed geweest op zijn werk. Hij begon zijn carrière als striptekenaar in Voor Tezuka waren beelden de leidraad in
het verhaal en niet de geschreven tekst wat leidde tot wat heden ten dage
karakteriserend is voor de manga, de cinematografische stijl: "The first surprise in store for readers of New
Treasure Island was the scene in which the young protagonist arrives by car
at a wharf, hurrying to catch his ship before it sailed. In manga prior to
this one or two frames would have sufficed to convey the whole scene. But
Tezuka spent eight of the 180 pages of this work to render this scene of a
car arriving at a wharf. And the depiction is different from anything manga
readers had seen before. From the close-up of the boy's face the perspective
pans to the driver's seat of the car and the gradual zoom-in of the car racing
along the seaside road is almost as if the artist had simply pasted
successive frames from a film onto the page." (Copyright (c) Dai Nippon
Printing Co., Ltd. 1998 ) Misschien was dit waar Tezuka slaagde en waar
Toonder niet, voor hem was de overstap naar animatie dankzij de vertelstijl
eenvoudiger dan voor Toonder. (Hier zal ik nog op terugkomen in hoofdstuk 4.) In 1963 produceerde Tezuka zijn eerste animatie serie Tetsuwan
Astro (Astro Boy), dit was de eerste televisieserie in kleur in Japan. (1) Japanse benaming voor strip
|