Walt Disney zette een letterlijk en
figuurlijk een beweging in gang die zijn weerga niet kende. Martin Toonder was een beeld en woord kunstenaar
met een voorliefde voor het leven, en een diep gelegen koestering voor de
personages die hij schiep, die zo groot was dat hij ze net als Disney tot
leven wilde wekken in animatie. Het lukte Toonder echter niet de personages
in de animatiefilm dezelfde diepgang mee te geven als in de stripverhalen. Osamu Tezuka voelde strip aan als film. Een
sterk gevoel voor plaats en tijd bepaling, en voor het bewustzijn van de
belevenis van de karakters maakte dat hij de tijd en ruimte nam om dat uit te
tekenen. Zijn manier van werken wierp zowel zijn vruchten af in strip als in
animatie. 1.2 Animatie en strip in
deze tijd Anime en manga In Japan worden in de traditie van Osamu
Tezuka al jaren (animatie) films De manga is heel kenmerkend doordat het
vaak vrij dikke boeken zijn. Dik; maar
wel snel weg te lezen. Een manga vertelt verhalen in veel meer beelden dan
bijvoorbeeld een comic uit Amerika. En beelden uit manga zijn makkelijk per
direct over te plaatsen naar Anime (2). De animatie uit Japan is zuinig. Door het
hoge productietempo is de kwaliteit van de animatie heel economisch verdeeld
over de verhaallijn. De belangrijkste scenes uit anime, momenten
waar er bijzondere plotwendingen plaatsvinden bijvoorbeeld, krijgen de
grootste klapstukken in de animatie. (2) Japanse benaming voor animatie
|